28 juni 2023… Beste Ben,

door

Farmaveteranen Ben Nicolai (Commercieel) en Maaike Addicks (Medical Affairs) gaan in een serie bijdragen met elkaar in gesprek over de overeenkomsten en verschillen tussen Commercieel en Medical Affairs, en hoe die twee disciplines elkaar het beste kunnen helpen. We zijn aanbeland bij deel 4. 

Beste Ben,

Je hebt absoluut een punt; de Medical Affairs afdeling werkt voor een commerciële organisatie; het farmaceutische bedrijf. Maar betekent dit dat Medical Affairs dan automatisch ook commercieel is? Een interessante vraag met veel nuance (en haken en ogen)…

De manier waarop een farmaceutisch bedrijf geld verdient is door het verkopen van medicijnen. Als het bedrijf op korte termijn financieel succesvol wil zijn, moet het zoveel mogelijk medicijnen verkopen. Als het bedrijf ook op langere termijn succesvol wil zijn en bovendien een positieve maatschappelijke impact wil hebben, is zoveel mogelijk medicijnen verkopen zeker niet de beste optie. Het gaat nu veel meer over het helpen van de juiste patiënten i.p.v. zoveel mogelijk, het verbeteren van zorg, het bouwen van relaties en vertrouwen en het hebben van een sterke pijplijn.

Gelukkig zien we in farmaceutische bedrijven zowel bij de commerciële als bij de andere afdelingen de drang om ervoor te zorgen dat de juiste patiënten toegang hebben tot de medicatie. Zelfs mijn meest commerciële collega’s zouden nooit hun medicatie promoten over de rug van de patiënt. Gelukkig maar… want voor zo’n bedrijf wil natuurlijk niemand werken.

Nu terug naar de rol van Medical Affairs hierin.

Juist omdat het farmaceutisch bedrijf zich begeeft in het domein van ziekte en gezondheid, en dus het gedrag van het bedrijf een enorme impact op mensenlevens kan hebben, is het belangrijk dat er een afdeling is die zich niet laat leiden door commerciële doelen. Precies hiertoe is de rol van Medical Affairs gecreëerd. Deze afdeling wordt niet afgerekend op verkoopcijfers of marktaandeel, waardoor er ruimte ontstaat voor projecten en gesprekken die niet zijn gericht op het verhogen van het gebruik van de medicatie. Deze “neutrale” rol is essentieel in de gelijkwaardige partnerschap met zorgverleners en in projecten die direct invloed hebben op patiënten, zoals studies, early access programma’s en zorgverbeteringsprojecten.

Wil Medical Affairs dat het goed gaat met het bedrijf?

Natuurlijk!

Maar zij dragen daaraan op de lange termijn bij door te werken aan verbetering van zorg en partnerships met zorgverleners. Om de juiste medicatie bij de juiste patiënt te krijgen. Om de bijdrage van het bedrijf aan de gezondheidszorg duurzaam en blijvend te maken.

Wil Medical Affairs betaald worden voor haar werk?

Natuurlijk!

Net als de PV, Regulatory Affairs en ClinOps afdelingen, de financiële afdeling, de secretaresses en de kantinemedewerkers willen we graag betaald worden voor de bijdrage die we leveren. Maar dat maakt ons niet commercieel. Want juist onze niet-commerciële rol is wat ons uniek maakt. En daar wint iedereen bij.

Wat me er aan doet herinneren… heb je nog na kunnen denken over de vraag die ik je een paar brieven geleden stelde: waarom zou een Medical eigenlijk niet Brand Owner kunnen zijn? Waarom zijn het over het algemeen alleen commerciële collega’s die deze rol vervullen?

Ik verheug me nu al op je antwoord,

Groeten,

Maaike

Maaike Addicks is Medical Affairs expert, trainer en consultant, is sinds 2017 zelfstandig ondernemer en was in 2019 mede-oprichter van de School of Medical Affairs, van waaruit ze Medical Affairs curricula ontwikkelt voor farmaceuten. Daarvoor was ze werkzaam bij onder andere Organon, Solvay, Abbott en Abbvie. Ook zit ze in het bestuur van de Nederlandse Vereniging voor Farmaceutische Geneeskunde
Ben Nicolai is marketing & sales consultant en interim verandermanager bij een aantal start- en scale ups in de health tech. Hij werkte eerder bij onder andere Daiichi Sankyo, Nutricia, BMS, Takeda en Astellas in brand management en marketing rollen.

 



* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…