8 juni 2023… Beste Maaike,

door

Farmaveteranen Ben Nicolai (Commercieel) en Maaike Addicks (Medical Affairs) gaan in een nieuwe serie bijdragen met elkaar in gesprek over de overeenkomsten en verschillen tussen Commercieel en Medical Affairs, en hoe die twee disciplines elkaar het beste kunnen helpen. De brief hieronder van Ben is een reactie op de brief die Maaike schreef naar aanleiding van Ben’s artikel Farmamarketing is dood, lang leve farmamarketing. 

Beste Maaike,

Dank je wel voor je brief en je interesse in mijn column. Ik begrijp je punt en het is zeker waar dat veel van de taken en verantwoordelijkheden die ik beschreef, al worden uitgevoerd door de afdeling Medical Affairs. Zij brengen waardevolle inzichten en kennis over aan zorgverleners en fungeren als opinieleiders binnen en buiten de organisatie. Hun diepgaande medische kennis en sterke relaties met externe opinieleiders maken hen zeer waardevolle collega’s binnen de farma.

Maar…

Wat betreft jouw vraag “Waarom zou de Brand Owner eigenlijk van commerciële origine moeten zijn?” vraag ik me af: “Is Medical niet ook een commerciële rol?”

Medical maakt immers deel uit van het Brand Team dat verantwoordelijk is voor het commerciële succes van een geneesmiddel. En naar mijn mening levert Medical zeker een belangrijke bijdrage aan dit succes.

Maar wat betekent eigenlijk “commercieel”? Volgens Van Dale betekent het ‘De commercie betreffend; = handels-‘, dus dat je geld verdient. Als ik verder zoek, vind ik ook ‘Zakelijk, alles wat met de handel in goederen of diensten te maken heeft’ en ‘dat je altijd handelt en denkt vanuit de klant.’

Is dit niet allemaal ook van toepassing op farma in het algemeen en Brand Teams en dus ook Medical Affairs in het bijzonder? Als je werkt voor een commerciële organisatie en je maakt deel uit van een Brand Team, betekent dit dan dat je als Medical niet-commercieel bent? En betekent dit dan ook dat je als Medical geen salaris wilt hebben?

Voordat we de discussie aangaan of een Medical geschikt zou kunnen zijn voor de rol van Brand Owner, zou ik graag willen weten hoe jij dit als Medical Affairs Expert ziet. Wat is jouw mening hierover? En hoe zie jij Medical Affairs? Is het wel of geen commerciële rol?

Ik hoop snel van je te horen,

Ben

 

Maaike Addicks is Medical Affairs expert, trainer en consultant, is sinds 2017 zelfstandig ondernemer en was in 2019 mede-oprichter van de School of Medical Affairs, van waaruit ze Medical Affairs curricula ontwikkelt voor farmaceuten. Daarvoor was ze werkzaam bij onder andere Organon, Solvay, Abbott en Abbvie. Ook zit ze in het bestuur van de Nederlandse Vereniging voor Farmaceutische Geneeskunde
Ben Nicolai is marketing & sales consultant en interim verandermanager bij een aantal start- en scale ups in de health tech. Hij werkte eerder bij onder andere Daiichi Sankyo, Nutricia, BMS, Takeda en Astellas in brand management en marketing rollen.


* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…