31 oktober op Emerce Health: spraakherkenning, kunstmatige intelligentie en digitale geestelijke gezondheidszorg [aanbevolen]

door

Hoe kan digitale geestelijke gezondheidszorg nou persoonlijk zijn? Met DiSofa is daar een overtuigend antwoord op gevonden. Door een compleet nieuwe ggz-organisatie te bouwen die 100 procent online werkt aan servicegerichte behandelingen. Géén wachttijden, plaats- en tijdonafhankelijk aanbod en waar ook ter wereld de best denkbare Nederlandse geestelijke gezondheidszorg. Je hoort er meer over tijdens Emerce Health eind oktober in Amsterdam. Niek Kuijper is samen met Joris Arts verantwoordelijk voor de ontwikkeling en aansturing van DiSofa.

Welke baanbrekende technieken gaan de zorg van de komende jaren bepalen? Wordt het spraakherkenning of kunstmatige intelligentie? Je hoort het van Emily Sappington van Babylon Health uit Engeland. Zij verzorgt de openingskeynote.

Artsen en patiënten hebben eigenlijk maar weinig tijd samen. Een deel van deze tijd wordt opgeslokt door het intypen van gespreksnotities in het elektronisch patiëntdossier. Om tijd te winnen of omdat het systeem niet voldoende meewerkt, wordt data vaak ingevoerd in vrije tekstvelden. Zou het niet handig zijn als mijn gesprek wordt opgenomen en automatisch ingevoerd in de juiste velden? Zo blijft er meer kwalitatieve tijd over voor de patiënt en wordt data correct opgeslagen, doorzoekbaar en beschikbaar voor analyse. Martijn Bauer van het Leids Universitair Medisch Centrum vertelt over zijn spraakherkenning project dat hij samen met Google en Qlouder opstartte. Hoe verloopt de samenwerking en wat zijn de eerste resultaten?

Maak kennis met Pinktrainer en Nori Health, twee opmerkelijke apps die zijn ontwikkeld vanuit een eigen zorgbehoefte. We vragen Monique van Dijk en Roeland Pater – de twee experts achter de app – het hemd van het lijf.

Met Pinktrainer kunnen gepersonaliseerde en specifieke beweegprogramma’s en voedingsschema’s worden aangeboden aan vrouwen die worden geconfronteerd met borstkanker. De applicatie bestaat uit een database met een diversiteit aan oefeningen, testen, meetinstrumenten en voedingsinformatie die rekening houden met de veelzijdigheid van de ziekte.

Nori Health is een AI-gestuurde, digitale coach voor mensen die lijden aan IBD (Crohn, colitis). De coach helpt hen de kwaliteit van leven te verbeteren door middel van regelmatige gesprekken. De app is in januari en februari 2019 succesvol getest door de Crohn en Colitis Ulcerosa Verening Nederland (CCUVN).

Hierop aansluitend: Patiënten verblijven na een operatie steeds korter in het ziekenhuis. Dit vraagt van hen een hoge mate van zelfmanagement. De praktijk leert echter dat patiënten deze informatie nauwelijks kunnen bevatten en onthouden. Willem-Jan Marijnissen en Thomas Timmers delen de resultaten van hun studie waarbij ze patiënten na ontslag dagelijks begeleid hebben met een app.

Welke stappen moeten worden gemaakt om alle patiënten en premiebetalers in Nederland voordeel te laten hebben van machine learning? En hoe kan deze technologie oplossingen bieden voor de grote financiële en organisatorische uitdagingen van de zorg? Wouter Kroese van Pacmed legt uit hoe je synergie creëert tussen de onvervangbare kunde van zorgverleners en de toenemende mogelijkheden van digitale technologie.

Emerce Health vindt 31 oktober plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Wil je er bij zijn? Bestel hier je ticket.



* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…