De komst van de digitale dokter: waar liggen de kansen? [blog]

door

Heb jij hem al in het vizier? De digitale dokter. Hij komt eraan, in snel tempo, en elke week lees ik In Medisch Contact verhalen van zorgverleners die voor of tegen zijn. Zonder face-to-face contact is medicatie voorschrijven nu ook via digitaal contact mogelijk. Een vloek of een zegen voor farma of medtech bedrijven? Waar liggen de kansen?

Huisartsen die de online praktijk ontdekt of al ingevoerd hebben, zijn vooral bezig om efficiency en kwaliteit te borgen. Ze willen niet langer de ‘bel-oma’ zijn of de assistentes opdracht geven zoveel mogelijk patiënten ‘thuis’ te laten.  Aan de andere kant willen ze adequate zorg leveren, dichtbij de patiënt. Triage via een app biedt uitkomst, of digitale consults, en daarbij kunnen ze handige tools gebruiken.

De digitale dokter heeft ook minder grote of juist mobiele praktijkruimtes nodig. Alles bij de hand op kleine schaal of online biedt uitkomst. Of makkelijk inzetbare diagnostiek bij of door mensen thuis. Informatie en empowerment van patiënten hoort bij een goede afstemming, samen beslissen. Dus als de patiënt samenwerkt met de digitale dokter, is het handig als jij hen de beste info kan bieden. En als de arts snel iets wil weten over medicatie of een uitslag, zijn jouw oplossingen op maat ook handig. Een digitale stethoscoop bijvoorbeeld, gekoppeld aan een AI app, kan een hartafwijking opsporen en de arts informatie geven die nodig is voor een behandeling.

Geen huisarts te vinden? Een goede vriendin van mij in de VS heeft al jaren een (video-)belhuisarts.  Online toegang tot de dokter at all times. Ze volgt nu online een revalidatieprogramma na haar knie-operatie. Elke week een check-up. Zo gewoon. Het voordeel voor de online artsen is ook dat zij remote kunnen werken. Hoe je hen bereikt voor jouw dienst of product is via hun werkgevers met online trainingen, webinars of handige updates van jouw services of nascholingen.

Is de Nederlandse patiënt klaar voor de digitale dokter? Zorgverzekeraar CZ liet in 2019 al een onderzoek doen en daaruit bleek dat de helft van de Nederlanders er positief tegenover staat. Eén op de drie 70-plussers is bereid er gebruik van te maken. Het veelgehoorde tegenargument is dat een persoonlijke relatie met je huisarts belangrijk is. Voor chronische zieken zal dit zeker belangrijker zijn. Maar als je belt voor een afspraak, krijg je vaak de dienstdoende huisarts of POH, of ‘de assistente overlegt en belt je terug’. Dan kan een videocall met de vertrouwde digitale dokter, die je snel online kunt bereiken welkom zijn.

Voor aanbieders in de zorg gaat er een nieuw segment ontstaan, met mogelijkheden en win-win concepten die oplossingen bieden voor de zorg. Genoeg kansen lijkt me.

Caroline de Jongh

Public Eyes Healthcare Communications



* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…