Nieuw in farma? Met dit A-B-C’tje merkt niemand dat hoor… [blog]

door

Je kent het wel: het feestelijke A-B-C’tje dat wordt gebruikt om iemand in het zonnetje zetten of juist voor schut. Meestal tenenkrommend, af en toe geestig en heel soms nuttig. Zoals deze hieronder, althans zo is ie bedoeld. Want ben je nieuw in farma dan vliegen de onbekende begrippen je waarschijnlijk om de oren. Hierom, en gewoon omdat het stiekem best leuk is, een A-B-C’tje om van te leren. Hope you love it!

De A is van adoptieladder, daar proberen we de artsen op te zetten. Het liefst elk contactmoment een stapje hoger. Hoe eerder ze bovenaan staan hoe beter.

De B is van brandbook, de basis voor alles wat er in welke stijl gecommuniceerd mag worden. Hiervan afwijken is een “no go”.

De C is van cycle meeting, op deze dagen is iedereen twee dagen “afwezig”. Plenaire sessies aan het bijwonen, trainingen aan het volgen en plannen aan het maken voor de aankomende periode.

De D is van DVO en staat voor dienstverleningsovereenkomst, deze is nodig om samen te kunnen werken met de artsen en ze een vergoeding uit te kunnen keren voor de dienst die zij verlenen.

De E is van engagement oftewel betrokkenheid. Elke farmaceut wil dat zijn of haar artsen engaged zijn en dit moet meetbaar zijn.

De F is van face2face. Bij veel farmaceuten nog steeds genoemd als het meest waardevolle contactmoment. Maar is dit nog wel zo? Vraag het eens aan een arts!

De G is van global, het “hoofdkantoor”. Bepaalt de grote lijnen en levert veelal materialen aan die niet toepasbaar zijn voor de NL-markt.

De H is van Healthcare Professionals, de doelgroep die je als marketeer wilt bereiken, boeien en binden.

De I is van innovatief, iedereen wil het zijn maar binnen farma blijft dit lastig.  

De J is van journey, de klantreis die elke farmaceut in kaart wil hebben en invloed op wil uitoefenen. Zowel op die van de patiënt als van de arts.

De K is van KOL, Key Opinion Leader, de belangrijkste arts voor een specifiek product of therapeutisch aandachtsgebied. Deze KOL krijgt veelal een podium aangezien hij ofzij een sterke sociale status heeft en aanbevelingen doet waar collega artsen naar luisteren.

De L is van launch, voor elke marketeer een mooie uitdaging en misschien wel het leukste om te doen.

De M is van meetings, dat zijn er veel als je in de farma werkt.

De N is van narrative, elke farmaceut heeft er een. Het is belangrijk voor de reputatie om ook altijd te handelen naar hetgeen er wordt beloofd in deze narrative.

De O is van opt-ins, zonder deze geen succes op online vlak.

De P is van peers, de belangrijkste groep artsen die je altijd aan je zijde moet hebben.

De Q is van QR-code die moet overal op.  

De R is van reorganisatie, eens in de zoveel tijd een nieuwe structuur met alle onrust die daarbij hoort.

De S is van supplier. Staat de leverancier waarmee je samenwerkt op de lijst?

De T is van timelines, die zijn meestal krap.

De U is van UTM code, een afkorting van Urchin Tracking Module. Dat hoef je niet te onthouden, wel dat je deze codes nodig hebt om Google Analytics te laten onthouden waar je bezoek vandaan komt en wat ze op je pagina doen

De V is van vrijgave en vertragend. Alles moet goedgekeurd worden en ja dit is een vertragend proces.

De W is van webinar, een mooie en veelgebruikte manier om informatie over te dragen aan je doelgroepen.

De X dan….lastig. Oh, de rX natuurlijk oftewel jargon voor ‘op voorschrift’.

De Y is van YIM, de Young Innovators of Medicines, ben jonger dan 35 jaar? Sluit je dan hierbij aan. Een mooi  leerzaam netwerk van jonge farma-professionals.

De Z is van Generatie Z. Een nieuwe, belangrijke generatie. Je hebt 8 seconden om de aandacht van deze groep te trekken dus zorg voor een goede eerste indruk.

Succes bij je volgende meeting, hopelijk kun je hier veel indruk mee maken 🙂

Lisanne Huisman is marketing
consultant bij Cross



* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…