“Alleen door samen te werken kunnen we de positieve impact van vrouwen in Farma en Healthcare Business bevorderen en zichtbaar maken” [portret]

door

Een interview met Senior Healthcare Communication Professional Corina Ramers-Verhoeven over haar rol bij de Healthcare Businesswomen’s Association (HBA)

Corina’s betrokkenheid bij de Healthcare Businesswomen’s Association (HBA) begon bijna drie jaar geleden, dankzij de introductie van een dierbare collega – en inmiddels goede vriendin. Aanvankelijk sceptisch, werd ze al snel geboeid door de missie van de HBA om de impact van vrouwen in de gezondheidszorg te bevorderen. Door interacties met andere leden en vrijwilligers is Corina inmiddels een fervent pleitbezorger voor de initiatieven van de HBA.

Hi Corina, wellicht kun je beginnen met uitleggen wat de HBA is?

“De HBA is een wereldwijde vrijwilligersorganisatie met als doel de vooruitgang en impact van vrouwen in de Healthcare Business te bevorderen. Al bijna 50 jaar zet deze organisatie zich in voor gendergelijkheid en het versterken van het gezondheidsecosysteem. Begonnen in de VS en inmiddels Chapters in alle werelddelen behalve Antarctica. De Nederlandse vertegenwoordiging is het zeer actieve HBA Amsterdam Chapter.

Healthcare Business strekt zich in het werk van de HBA uit over diverse sectoren, waaronder biotechnologie, digitale gezondheid, venture capital, academische wereld, overheid en gezondheidsdiensten. Van opkomende professionals tot executives en ondernemers op het hoogste niveau, biedt de inzet van de HBA voor gendergelijkheid een routekaart voor persoonlijke en professionele groei.”

Waarom deze focus op gendergelijkheid en waarom is dit belangrijk voor je?

“Omdat de trieste waarheid is dat gendergelijkheid nog steeds niet is bereikt. De verbijsterende voorspelling is dat gendergelijkheid niet alleen te langzaam en ongelijk is, maar dat het nog steeds 131 jaar zal duren om de kloof te dichten. Het jaar van verwachte gelijkheid is 2154!

Dit punt in het ‘Global Gender Gap Report 2023‘ van het World Economic Forum onderstreept het feit dat ondanks gendergelijkheidshervormingen in veel landen en innovatieve inspanningen in de private en publieke sector, er nog steeds een dringende noodzaak is om eeuwenoude maatschappelijke en culturele barrières af te breken, vooroordelen uit te dagen en een nieuwe weg in te slaan naar een meer inclusieve, rechtvaardige toekomst.

Het rapport ‘Women at Work 2023: A Global Outlook’ van Deloitte Global benadrukt verschillende kritieke aspecten van de ervaringen van vrouwen op de werkplek die ofwel niet zijn verbeterd of, in sommige gevallen, zijn verslechterd. Vrouwen zien nog steeds onvoldoende vooruitgang op het gebied van gendergelijkheid op de werkvloer: negen op de tien vrouwen zeggen dat ze niet geloven dat hun werkgever concrete stappen onderneemt om hun inzet voor gendergelijkheid waar te maken. Ongeveer de helft zegt dat ze hun werkgever het afgelopen jaar geen enkele vooruitgang hebben zien boeken.

En sommigen doen het inmiddels gelukkig beter – en ook die resultaten zijn in het rapport beschreven.  Wat betreft mijn eigen vak, communicatie, zou men kunnen denken dat dit een door vrouwen gedomineerd beroep is. En dat klopt gedeeltelijk.

“66% van degenen onder het directieniveau in ons vak zijn vrouwen, tegenover 34% mannen. En er is meer etnische diversiteit onder degenen onder het directieniveau dan onder de degenen in de directiegroep.”

Eerder deze maand publiceerde het Chartered Institute for Public Relations (CIPR) in het VK het ‘PR Population Report’, een studie van het beroep van public relations in Engeland en Wales, die een unieke kijk biedt op de diversiteit, arbeidspatronen en demografische verschuivingen ervan. Enkele resultaten:

  • 60% van het PR-betrokken personeel is vrouw – we weten dat communicatie en PR typisch meer vrouwen aantrekken. Tot zover prima.

Hier wordt het, deprimerend genoeg, interessant:

  • 66% van degenen onder het directieniveau in ons vak zijn vrouwen, tegenover 34% mannen.
  • Op directieniveau is 54% man. 46% is vrouw.
  • Er is meer etnische diversiteit onder degenen onder het directieniveau dan onder degenen in de directiegroep.

Ook hier is nog veel werk te doen.”

Kun je iets vertellen over de missie van de HBA, en hoe deze aansluit bij jouw overtuigingen?

“Met als doel gendergelijkheid te bereiken in leidinggevende posities zet de HBA zich in de diverse barrières die er voor vrouwen zijn om carrière te maken aan te pakken. De HBA streeft ernaar het volledige potentieel van vrouwen binnen organisaties in te zetten en draagt zo bij aan het bevorderen van inclusieve en innovatieve besluitvorming om zowel gezondheidsgelijkheid als bedrijfsresultaten te verbeteren. Deze missie komt overeen met mijn persoonlijke waarden en aspiraties. Ik geloof in de transformerende kracht van gendergelijkheid binnen de branche. Wachten tot het jaar 2154 is geen optie. Gedurende mijn carrière in de industrie heb ik dikwijls, enkel witte mannen van middelbare leeftijd in de top posities meegemaakt. Dat moet inmiddels toch anders kunnen. Door samen te werken kunnen we de positieve impact van vrouwen in de Healthcare Business bevorderen en zichtbaar maken.”

Wat drijft jou persoonlijk het meest in je activiteiten binnen de HBA?

“Via gerichte marketing- en communicatieactiviteiten probeer ik samen met mijn team aandacht te vragen voor de gender ongelijkheid die er nog steeds is en ook oplossingen aan te dragen en concrete ideeën voor op de werkvloer. Het delen van onderzoeksdata, zoals ik deze al eerder in dit gesprek heb genoemd, is hier ook een onderdeel van. Ook hier geldt “Meten is Weten” en je kan pas iets veranderen als je ook weet wat de huidige situatie is en weet waar je naar toe wilt.

Een andere persoonlijke passie is de gezondheid van vrouwen en hoe dit van invloed is op haar carrière (on)mogelijkheden. De HBA EMEA-regio heeft dit hoog op de agenda staan en inmiddels zijn er al een aantal impactvolle bijeenkomsten in de regio geweest om dit thema voor het voetlicht te brengen. Een groot deel van mijn carrière heb ik gewerkt voor de gezondheid van vrouwen en geholpen oplossingen te bieden om de gezondheid van vrouwen in verschillende fasen van hun leven te verbeteren. Het welzijn van vrouwen heeft diepgaande gevolgen voor gezinnen, gemeenschappen en het algehele weefsel van de samenleving. Openlijk communiceren over de gezondheid van vrouwen is een investering in een gezondere en inclusievere toekomst.

De HBA European Leadership Summit (ELS) in Brussel in 2022 gaf voor Corina de doorslag om zich ook actief in te gaan zetten voor de HBA. Eerst als lid van de Sponsor Committee voor de ELS 2023 en vervolgens als panellid tijdens de HBA ELS in Amsterdam, waar ze en het onderwerp “Balancing the Executive Committee” samen met andere panelleden besprak. Tijdens de Summit werd ze gevraagd voor de vrijwilligersfunctie van President Marketing & Communication voor de Western Europe Region.

Wat brengt je ertoe om dit als vrijwilliger te doen?

“Graag wil ik iets terugdoen voor de volgende generaties Healthcare Business Professionals. Vrouwen en mannen moeten dezelfde kansen krijgen, dit wil ik helpen uitdragen. Mijn betrokkenheid bij de HBA is nu al een bron van zowel persoonlijke als professionele verrijking. Met name ook gezien de huidige fase in mijn professionele leven en ik een volgende stap in de Business of Healthcare overweeg. De HBA betekent voor mij naast het verkrijgen van waardevolle inzichten, het vergroten van mijn netwerk en de gelegenheid om de positieve impact te zien van onze gezamenlijke inspanningen.

Voor degenen die overwegen vrijwilligerswerk te doen dat aansluit bij hun passie, moedig ik aan om de HBA te verkennen. In ons streven naar gendergelijkheid verenigen we niet alleen gepassioneerde professionals in de gezondheidszorg en life sciences, maar we versterken daarmee ook ons gezondheidsecosysteem.”

Yvonne Massar
Public Eyes Healthcare Communications



* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…