Gen-z heeft ons een spiegel voorgehouden![impressie]

door

In een volle zaal in de Groene Afslag in Laren werd gisteren een hot topic aangesneden: de generatie Gen-Z. In eerste instantie denk je wellicht wat is er nieuw? Elke generatie heeft moeite met de vorige.

Die verschillen zijn er natuurlijk altijd, maar het is juist goed om even in te zoomen op waar die pijnpunten precies liggen.. En hoe je daar dan beter mee om kunt gaan.

Als eerste kwam Neil van de Veer van onderzoeksbureau Newcom aan het woord met verrassende insights over de Gen-Z populatie. Gen-Z wordt vaak aangeduid als de generatie Zoomers een soort van digitale inboorlingen. Ze herinneren zich nauwelijks een wereld zonder Google. Opvallend is dat als het gaat over de verkeizingen ze ook Wonen en de Gezondheidszorg bovenaan hun lijstje hebben staan, net als de Boomers.

Bij het gebruik van social media zien we de echt grote verschillen. Gewoon bellen of whatsapp gebruik is minder, eerder worden TIKTOK en Snapchat gebruikt voor de dagelijkse communicatie. Belangrijke drivers als het gaat over werkgeluk zijn zingeving en voldoening.

Christa Boer, vice-decaan van het VUMC, deelde een opvallend feit over het toenemende aantal juristen dat is aangenomen om juridische zaken af te handelen, voornamelijk vanwege ouders die denken dat hun kinderen onterecht zijn afgewezen voor de geneeskundeopleiding. Er zijn maar 375 plaatsen en veel meer aanmeldingen. Maar wat maakt eigenlijk of iemand geschikt is voor het vak van arts? Cum laude afstuderen? Het wordt steeds duidelijker dat andere competenties een rol spelen!

Opvallend is het streven naar perfectionisme van de nieuwe generatie, met als gevolg faalangst, sociale angst en keuzestress. Christa vertelde verder dat ze juist meer aandacht wil vragen voor het maken van fouten. Fouten laten ons zien wat wel en niet werkt. Door fouten te maken leren we en komen we steeds een stapje verder.

“Waardeoordelen gaan over en weer! Het gaat om het zoeken naar verbinding, met altijd de kwaliteit van zorg als uitgangspunt.”

Gen-Z’er Pim den Boom, basisarts en voormalig voorzitter van de Geneeskundestudent, gaf aan: “Waardeoordelen gaan over en weer! Het gaat om het zoeken naar verbinding, met altijd de kwaliteit van zorg als uitgangspunt.”

Nieuwe manieren van leren, ook een belangrijk thema. Want de collegezalen lopen langzaam leeg. De traditionele manier om kennis te vergaren is aan het veranderen. Genz is teleurgesteld in de huidige trainingsmethoden. Hierbij kan gaming, serious gaming een rol spelen. Want hiermee lukt het om de aandachtsboog vast te houden van 8 seconden naar 20 minuten. Hier vertelde Patrick Bakker van training.game over. Serious gaming is learning by doing en dat is wat werkt!  

Tot slot nam John Steenkist van Score ons mee in een actieve rollplay om binnen 8 seconden, te komen tot een creatieve invalshoek voor een campagne. Wat kun je het beste doen om Gen-Z aan te spreken? Probeer spreektaal te vermijden, je slaat de plank vaak mis.. Buyer personas dan? Die werken ook niet. Hoeveel tijd heb je? Je hebt 8 seconden de tijd om hen te overtuigen dat je hun tijd waard bent, omdat ze in deze korte tijdsspanne beslissen waaraan ze aandacht geven. Dus maak het visueel en concreet.

In het kort, Gen-Z is een generatie die opgegroeid is in een wereld die volledig is ondergedompeld in technologie. Ze staan anders in de wedstrijd en benaderen hun werk en de samenleving op een andere manier dan eerdere generaties, en technologie speelt daarbij een grote rol.

De belangrijkste take-away van deze inspirerende middag? Het gaat om de connectie, om een handreiking en om samenwerking in plaats van snelle tips & tricks en in hokjes stoppen.

Yvonne Massar
Public Eyes Healthcare Communications



* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…