Nou mooi niet. Wij vroegen het aan een aantal HCP’s uit ons panel: waarom doe jij mee met marktonderzoek vanuit de farmaceutische industrie? Het leverde interessante antwoorden op. Het belangrijkste is dat hun intrinsieke motivatie om deel te nemen belangrijker is dan de vergoeding die er tegenover staat. Die motivatie gaat over de volgende onderwerpen:
- Het delen van kennis. Bijvoorbeeld het uitwisselen van kennis in een groep setting, zo zegt een cardioloog: “Het is leuk om collega’s te spreken die hetzelfde doel voor ogen hebben en tegen dezelfde dingen aanlopen en soms andere oplossingen hebben.” Ook vinden ze het interessant om eigen kennis in individuele onderzoeken te kunnen delen, aldus een oncoloog: “Ik vind het belangrijk om de kennis die ik bezit vanuit mijn praktijk te delen.”
- Bijdragen aan de kwaliteit van zorg. Met de input die respondenten geven, hoopt men bij te dragen aan de zorg en aan ontwikkelingen voor de toekomst. Zo geeft een verpleegkundig specialist aan: “Om op die manier bij te dragen aan de kwaliteit van zorg is hierbij ook zeer waardevol gebleken in al die jaren.”
- Het opdoen van kennis. We horen terug dat respondenten ook veel opsteken van marktonderzoek. Een voorbeeld van een oncoloog is: “Omdat ik van die enquêtes en sessies ook altijd zelf weer iets leer.”
En hoe kijkt men er tegenaan dat dit soort onderzoeken mede door de farma georganiseerd worden? Dit hoeft geen probleem te zijn, en het informeren van en geïnformeerd worden door de industrie heeft toegevoegde waarde voor deze HCP’s, zolang de commerciële doeleinden niet te sterk duidelijk worden.
Daarnaast daagt een interview de HCP’s ook uit om kritisch na te denken over hun eigen keuzes. Zo zei een dermatoloog aan het eind van een interview: “Ik ga toch nog maar eens nadenken over waarom we eigenlijk doen wat we doen. Ik besef me door mijn eigen antwoorden dat je uit gemak en tijdsdruk niet altijd stilstaat bij de keuze voor een bepaald middel, dit gesprek zet me wel aan het denken.”
En wat zijn dan voorwaarden om mee te doen? Afwisselende en nieuwe onderwerpen, interactieve sessies, stiptheid en een professionele aanpak. En goede catering (binnen de CGR-kaders) werkt altijd mee!
Teuntje van Oss is Medior
Consultant bij samhealth