Top 3 take aways van het mediabelevingsonderzoek 2020 [aanbevolen]

Enige tijd geleden schreef ik al een aantal artikelen over het ideale communicatiemoment en hoe je daar jouw mediakeuze op afstemt. Gemist? Lees dan hier mijn bijdrage met de titel Het belang van het consumptiemoment om artsen en patienten te bereiken. Of het hieraan sterk verwante artikel Zo selecteer je de juiste media voor jouw boodschap.

Met de run op online en met name de video’s en podcasts door de COVID perikelen is het erg interessant om ook de magazines onder de loep te nemen. En dat is dit jaar grondig gedaan! Magazine Media Associatie heeft het zogenaamde Mediabelevingsonderzoek 2020 laten doen door onderzoeksbureau KANTAR.

Onderaan dit artikel kunnen jullie de link vinden naar de resultaten van het volledige onderzoek, maar voor de haastige lezers heb ik de 3 belangrijkste resultaten eruit gehaald:

Top 3 take aways:

  1. Magazines zijn het meest context sensitieve medium als het op reclames aankomt, oftewel de lezer ervaart een goede fit tussen magazines en de reclame hierin. Advertenties zijn afgestemd op de lezersdoelgroep waardoor deze ook prettiger worden ervaren. 

    Een trend hierin is ook de toename van gericht communiceren naar niche doelgroepen. Waar voorheen bijvoorbeeld de arts als niche werd ervaren is dat tegenwoordig de internist-oncoloog.

  2. Magazines kennen een hoge reclameherinnering. De solo mediaconsumptie bij magazines ligt hieraan ten grondslag: bij magazines gaat de aandacht primair naar het medium, dit vertaalt zich door naar een hoge reclameherinnering.

    Denk hierbij aan een aspect van de theorie van Marshall McLuhan (the medium is the message) of een medium als heet of koud wordt ervaren. In dit geval gaat het om een koud medium waarbij de lezer moeite moet doen om te informatie tot zich te nemen en dus een hoge mate van concentratie nodig heeft. Dit reflecteert door naar de intake van jouw reclameboodschap.

  3. Het mediabelevingsonderzoek toont aan dat magazines de afgelopen jaren bewuster gelezen worden en minder vanuit tijdverdrijf. Het medium wordt dus meer missie-gedreven geconsumeerd. Door de uitbreiding van de online activiteiten van magazines, worden magazines ook als actueler ervaren.

Benieuwd naar alle resultaten van het onderzoek? Je treft ze hier aan.

Arlan van der Velden is Managing Director bij Cross Media Nederland en oprichter van Platform Marketing in Farma.


* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…