Positieve aandacht [opinie]

door

De afgelopen weken was het weer goed raak in de media. De minister is duidelijk, de farmaceutische bedrijven zouden er volgens hem beter aan doen zich te concentreren op het maken van betaalbare medicijnen. “Is dat niet te makkelijk? Deze discussie over te hoge prijzen voor geneesmiddelen heeft toch ook een keerzijde?”, zegt Yvonne Massar, healthcare marketing- en communicatiespecialist bij PublicEyes.

Mediaberichten over de farmacie gaan vaak maar over een ding: de prijs. Of in het verlengde daarvan: over (ziekenhuis)apotheken die zelf dure medicatie willen gaan namaken, teleurgestelde patiënten, boze zorgverzekeraars of bezorgde ministers. “Het is jammer dat de farmaceutische industrie te weinig de kans krijgt om het complete verhaal te vertellen”, vindt Yvonne Massar. “Want er is veel goed nieuws als het gaat over de ontwikkelingen op het gebied van nieuwe innovatieve therapieën. De farmaceutische industrie speelt een belangrijke rol in de gezondheidszorg, het wordt tijd om dat eens anders onder de aandacht te brengen van zorgverleners, politiek en consumenten. Er is een achterstand op dat gebied, en dus een hoop werk aan de winkel.”

“De tendens is dat patiënten steeds meer zelf de regie over hun gezondheid, ziekte en aandoening krijgen, juiste informatievoorziening is daarbij cruciaal. Hiervoor wordt door de industrie nauw samengewerkt met andere partijen zoals patiëntenorganisaties en kenniscentra om goede patiëntensites, slimme apps en telehealth oplossingen op maat te ontwikkelen. Maar ook voor preventie is volop aandacht. Het gaat om zoveel meer dan alleen een pil.” Volgens Yvonne gaan farma marketeers al anders denken: communicatie en marketing gaan steeds meer over toegevoegde waarde, kwaliteit van leven en gezondheidswinst.”

Ook belangrijk: de groeiende rol van Nederland in de bio- en medtech. “Zo biedt de komst van de EMA Nederland fantastische kansen. Het heeft een enorme aantrekkingskracht op bedrijven die zich hier willen vestigen.” Tijdens een recente bijeenkomst over dit onderwerp vertelde Deputy Executive Director van de EMA Noël Wathion, dat de EMA grote waarde hecht aan een goede samenwerking met Nederland. En dat er naast het invullen van  vacatures ook behoefte is aan samenwerkingen met het Nederlandse bedrijfsleven en academische centra. Yvonne: “Dit is goed nieuws voor de Nederlandse economie, maar ook voor de patiënten in ons land. Nederlandse patiëntenorganisaties kunnen sneller en eenvoudiger aanhaken bij centrale Europese beoordelingsprocessen. De EMA verwacht per jaar 30.000 bezoekers te ontvangen op hun nieuwe locatie. Nederland heeft alles in huis om net zo toonaangevend te worden als Boston op het gebied van geneesmiddelenontwikkeling!”



* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…