(Waar) breng jij je boodschap over? [blog]

Stel je eens voor, er zitten 100 specialisten in een zaal en jij kunt ze ter plekke vertellen over een recente ontwikkeling in hun vakgebied. Zou je dat doen of zou je vragen of ze naar een aparte zaal willen komen, met het risico dat slechts 10% meeloopt, zodat je het vervolgens daar kunt toelichten?

Een vraag die ik regelmatig aan relaties stel is: “is het je doel om een boodschap over te brengen naar de doelgroep, of is het je doel om bezoekers op je website te krijgen?” Het antwoord is bijna altijd het eerste: de boodschap overbrengen. Het gekke is dat de actie die hierop volgt er dan toch vooral op is gericht om de doelgroep op een website te krijgen.

Vanwaar toch die behoefte om bezoekers op een website te krijgen terwijl je doel in heel veel gevallen beter en makkelijker te behalen valt via de externe platformen waar jouw doelgroep zich al bevindt om informatie tot zich te nemen.

Uiteraard adviseren wij van wc-eend, wc -eend….  en snap ik dat je via jouw eigen platform meerdere kanalen kan inzetten om bezoekers te genereren.  Maar met het grote aanbod van geïntegreerde content die zoveel beter geconsumeerd wordt is het toch zonde als je daar niet optimaal gebruik van wilt/kan/mag maken omdat je afgerekend wordt op het aantal bezoekers die je hebt getrokken naar jouw website.

Waar zou je kunnen beginnen?

Vergelijk bijvoorbeeld eens de bezoekcijfers (achter de inlog), tijdstip en duur van het bezoek en hoeveel pagina’s er worden bezocht van jouw platform vs. externe media.

  • Hoe is de borging van jouw en hun doelgroep? (Hoe is de garantie dat het voorschrijfbevoegde zijn)
  • Wat is de openingsrate van jullie nieuwsbrieven?
  • Hoe wordt het platform gewaardeerd? (lezersonderzoeken)
  • Wat voor mogelijkheden zijn er om jouw boodschap te publiceren? In hoeverre kan het hand in hand met jouw platform
  • Zijn er al cases die gedeeld kunnen worden?

 

Ben jij al up to date?
Naast deze tips is naar mijn mening de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen, in hoeverre ben je op de hoogte van de (nieuwste) mogelijkheden om jouw boodschap te verspreiden? En in welke fase van de ontwikkeling van jouw boodschap moet je hier aandacht aan besteden?

 

Over Arlan

Arlan van der Velden is Managing Director bij Cross Media Nederland en helpt  farmaceuten bij het bereiken van hun doelgroep.



* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…