Zo selecteer je de juiste media voor jouw boodschap [checklist]

door

Je hebt een campagne uitgestippeld met voor elke doelgroep de juiste boodschap. Nu komt de belangrijkste uitdaging: de boodschap onder de aandacht van jouw doelgroepen brengen. Alleen zo kan je campagne optimaal effect bereiken.

Selecteer het juiste medium of kanaal aan de hand van deze checklist:

[  ] Kijk  naar  de  doelgroep van  het  medium. Wat  zijn  de  sociaal- demografische en geografische kenmerken?

Om de doelgroep te bereiken, wil je precies weten met wie je te maken hebt. Maak een zo duidelijk mogelijke omschrijving.

[  ] Onderzoek het bereik van het medium. Hoeveel procent is dit van de totale doelgroep?

100% van je doelgroep bereiken is vrijwel onmogelijk. Door van te voren te onderzoeken hoeveel mensen een bepaald medium bereikt helpt je de juiste keuzes te maken.

[  ] Stem je boodschap af op het type medium (print/digitaal/event).

Elk medium vraagt om een aparte aanpak en een andere insteek van de boodschap. Een magazine vertelt hetzelfde verhaal beknopter dan je het zou horen op een event.

[  ] Bepaal of het medium heet of koud is.

Een heet medium zorgt voor hoge concentratie: de ontvanger krijgt veel informatie, maar hoeft weinig moeite te doen. De informatie wordt op een presenteerblaadje aangeboden: bijvoorbeeld: video.

Een koud medium zet in op een van de zintuigen. De ontvanger leest, ziet of hoort de boodschap, maar moet zelf nog wat aanvullen om de boodschap compleet te maken. Er is bijvoorbeeld achtergrondinformatie nodig om de strekking van de boodschap te kunnen begrijpen.

[  ] Achterhaal wanneer jouw doelgroep het medium ontvangt.

Wanneer maakt jouw doelgroep gebruik van het medium wat je inzet? Door je doelgroep te bereiken met de juiste informatie op het juiste moment, kan je je resultaat flink verhogen.

[  ] Onderzoek wat de leesintensiteit is.

Zorg dat je doelgroep niet afhaakt halverwege je tekst. Houdt het relevant en duidelijk.

[  ] Vraag na hoe betrokken jouw doelgroep is bij het medium.

Je wilt natuurlijk zeker weten dat je gekozen doelgroep en gekozen medium de juiste match zijn.

Met deze checklist zorg jij ervoor dat jouw boodschap zo goed mogelijk aankomt bij jouw doelgroep.

Wil je meer weten over het bereiken van artsen en patiënten met jouw campagne? Download dan de whitepaper van Cross Media Nederland “Zo selecteer je de juiste media voor jouw boodschap”. De whitepaper is compleet gefocust op deze doelgroepen.

Arlan van der Velden is Managing Director bij Cross Media Nederland en oprichter van Platform Marketing in Farma.


* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…