Is Farma de luis in de pels van de Nederlandse gezondheidszorg? [opinie]

door

Absurd hoge marges maken de Nederlandse farmabedrijven met de verkoop van hun medicijnen. Zij vullen hun zakken met inkomsten door de verkoop van hun medicijnen met woekerwinsten en dit alles kost de Nederlandse staat bakken met geld. De Nederlandse zorgkosten stijgen de pan uit en de farmabedrijven lachen in hun vuistje. Althans zo worden de farmabedrijven in de Nederlandse media neergezet.

Je kunt geen politiek correcte journalist zijn en deze farmabedrijven anders beschrijven dan als zakkenvullers. Zij verdienen immers onevenredig veel geld aan het pluggen van hun medicijnen. Daarnaast zijn ze onethisch, aldus het Nederlandse journaille. Farmabedrijven zien er op toe dat hun medicijnen aan zo veel mogelijk patiёnten worden voorgeschreven, althans dat is de algemene opinie. En bovendien is het beschamend om op een borrel te vertellen dat je werkt voor een farmaceutisch bedrijf. Je wil toch niet de luis in de pels zijn die zich verrijkt aan andermans ziekte en ellende?!

De opiniemakers gaan hiermee volkomen voorbij aan de andere kant van de zaak. Farmaceutische bedrijven zijn de laatste jaren enorm veranderd en hebben nu hun eigen medisch-ethische commissies. Bovendien zorgt de CGR-regelgeving er voor dat er geen onoorbare dingen gebeuren. Zonder meer gaat er veel geld naar de financiering van medicatie voor de patiёnt, maar dat is slechts 10 procent van het totaalbudget van de gezondheidszorg. En dat lezen we dan weer nergens! Tenslotte zijn er zonder farmaceutische bedrijven geen ontwikkelingen op het gebied van medicatie. Alleen zij hebben namelijk de middelen en de mensen om de decennialange ontwikkeling van een nieuw middel op de markt te brengen te financieren. Dat hebben ze inderdaad verdiend met het geld van de verkoop van diezelfde medicatie ja. Is dat erg?

Nee dat is niet erg. Wij zijn geen luis in de pels en wij mogen er trots op zijn dat we werken voor farmaceutische bedrijven, de innovatoren van de gezondheidszorg! Het wordt hoog tijd dat het Nederlandse publiek daar ook achter komt.

Cornelie Abrahams
samhealth



* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…