Online of offline: that’s the question… [stelling]

door

Wie had dat nou kunnen denken… Nog geen half jaar geleden deden wij al ons kwalitatieve marktonderzoek en onze advies- en expertsessies offline. Eerlijk gezegd dacht ik dat het helemaal niet goed online zou kunnen omdat je dan immers minder goed kan aanvoelen hoe het met de groep of het individu gesteld is.

Toen we net begonnen met onze Zoom meetings werd ik doodmoe van het de hele dag naar een computerscherm staren. Ik vond het ook erg vervelend om de hele dag tegen mijn eigen gezicht aan te kijken. Gelukkig “zie” ik mezelf niet meer en ben ik helemaal gewend geraakt aan het online werken.

Single interviews zijn inmiddels een hele goede manier geworden om kwalitatief onderzoek uit te voeren. Al dan niet gecombineerd met face-to-face interviews. Nu kunnen beide manieren weer (face-to-face wel met speciale maatregelen) en voeren wij de meeste van onze nieuwe kwalitatieve marktonderzoeken hybride uit. Dit heeft grote voordelen in efficiency en representativiteit. Wij ervaren dat artsen en verpleegkundigen inmiddels ook helemaal gewend zijn aan de online methode van vergaderen en sommigen geven er zelfs de voorkeur aan. Bijkomend voordeel is dat alle online gesprekken worden opgenomen en dus hebben we al met succes “meekijkavonden” georganiseerd, waarin we een aantal interessante interviews kunnen laten zien aan onze opdrachtgevers. Zo kunnen we de essentie doorgronden en de onderzoeksdoelstelling realiseren. Op deze manier achterhalen we tevens de oplossing voor het onderliggende marketingprobleem.

Voor groepen ligt het iets gecompliceerder. Focusgroepen voor marktonderzoek en alle soorten advies- en expertsessies worden op dit moment nog online uitgevoerd. Voor marktonderzoek gaat het prima, maar het vergt wel meer energie van de moderator om het leuk en interactief te houden. Nooit langer dan twee uur interviewen en altijd een pauze van tien minuten in het midden helpt om de deelnemers actief en geïnspireerd te houden. Het hangt een beetje af van de persoonlijkheid van de respondent (#DISC). De ene wil nooit meer anders dan online en de ander wil toch liever zijn collega’s live zien.

Ook advies- en expertsessies zijn goed online te doen, maar er zijn wel een paar beperkingen: zo moet de groep niet groter zijn dan vijf respondenten. Daarnaast is drie personen van de zijde van de opdrachtgever wel het maximum. Het vraagt een goede samenwerking van de moderator en de opdrachtgever om alles goed op elkaar af te stemmen, maar dan kunnen deze sessies zeer succesvol en interactief en ook leuk zijn. Presentaties kunnen prima gegeven worden en de meeste medisch specialisten vinden deze manier een prima alternatief voor de face-to-face sessies.

Alleen de borrel achteraf met de doelgroep is echt voorbehouden aan face-to-face sessies. De meeste deelnemers aan advies en expertsessies willen in de toekomst om en om online en face-to-face. Ik ga vanavond weer een online expertsessie modereren en heb er zin in! Maar ik zie er ook naar uit om straks weer live met de doelgroepen aan de slag te gaan.

Dus online of offline? Hybride is the answer!

Cornelie Abrahams is consultant/partner bij SAMHealth.


* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…