Joehoe hier klikken

Joehoe, hier heb je geklikt… [blog]

In mijn vorige blog had ik drie call to actions uitgeschreven wat een effectievere CTA zou zijn dan ‘joehoe hier klikken’.

Namelijk;

  1. Lees hier hoe je artsen op jouw portaal krijgt.
  2. Hoe interesseer je de dokter voor jouw content?
  3. Bekijk hier 4 tips om een goede CTA te schrijven.

Om te testen welke van deze drie het beste zou responderen heb ik een week lang advertentieruimte bij Linkedin ingekocht. Hierbij heb ik jullie als doelgroep ingesteld.

Wat zijn de resultaten?
In totaal zijn de advertenties 7.927 keer weergegeven en er is 70 keer opgeklikt. Daarnaast zijn ze acht keer gedeeld door anderen. Mooie resultaten, wellicht wel dankzij jou.

Wat valt er op?
Wat vooral opvalt, is dat LinkedIn automatisch de best responderende advertentie voorrang geeft. De best responderende advertentie (nummer 3) heeft namelijk 5.500 van de bijna 8.000 views gebruikt. En heeft zowel met kliks, sociale acties als CTR gewonnen.

En ondanks dat er gesegmenteerd is op de doelgroep managers – marketing – sales farmaceutische industrie, respondeert de advertentie met de meest algemene omschrijving dus het beste. Een duidelijke winnaar lijkt mij! Of toch niet?

Is meer dan ook perse beter?
Bij de eerste twee advertenties kan ik er bijna zeker van zijn dat het vakgenoten zijn. Immers zij zijn geïnteresseerd in hoe ze artsen kunnen informeren. Bij advertentie nummer drie weet ik dat niet. Deze is algemeen geformuleerd, scoort erg goed maar is dus voor de volledige breedte van de doelgroep interessant. LinkedIn heeft deze advertentie dankzij de prestaties voorrang gegeven, maar ben ik daar wel zo gelukkig mee?

Zilver toch beter dan goud?
Als je goed kijkt naar nummer 2 met 1.480 views, tien kliks en een zeer gerichte boodschap, bereik ik mijn doelgroep hiermee gerichter. Ik spreek hun directe behoefte aan en heb dus een lager, maar wel waardevoller bereik gegenereerd.

Maar dat was niet mijn doel. Mijn doel was zoveel mogelijk kliks. Dus ondanks dat ik meer zou hebben aan nummer 2, heb ik mijn KPI behaald met nummer 3!

Conclusie?

Over Arlan

Arlan van der Velden is Managing Director bij Cross Media Nederland en helpt  farmaceuten bij het bereiken van hun doelgroep.



* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…