Zij doen het verkeerd, dus ik start een procedure! (Of: wat je je misschien eerst nog even allemaal moet afvragen) [opinie]

Je ziet de uiting van een concurrent. Hee, daar klopt iets niet aan. Ha! Je holt naar de legal/compliance afdeling. Er moet een brief de deur uit, liefst snel gevolgd door een klacht. Nu heb je ze, de overtreders. Hoe durven ze, jij mag dit niet claimen, dan zij ook niet! Ha!

Ho. Stop. Pas op de plaats. Ik twijfel er niet aan dat je iets hebt gezien dat goed bekeken moet worden. Maar voordat er iets de deur uitgaat, vraag jezelf eerst het volgende af:

Mag het echt niet?
Heb je het van alle kanten bekeken? Regelgeving er bij, extra paar ogen naar laten kijken?

Waarom mag jij het niet?
Je zegt dat jij dit zelf niet mag. Maar is jouw situatie precies hetzelfde? Zijn de data voor de producten hetzelfde? Baseer jij je wellicht op interne regelgeving? Die wellicht strenger is dan de landelijke regelgeving? Zo ja, is dat wellicht eerder iets om naar te kijken. Misschien leidt dat er wel toe dat jij zelf meer mag.

Wat is de impact van de uiting?
Goed, er zit iets fout in die advertentie. Maar wat is het gevolg? Wat is het patiëntbelang? In hoeverre worden artsen op het verkeerde been gezet? Wat is het effect op het marktaandeel? Welke maatregelen zijn daarvoor gepast?

Wat is het effect van een procedure op de eigen uitingen?
Stel: je voert een procedure en krijgt gelijk. Wat de concurrent doet, mag niet. Dat betekent dan natuurlijk dat jij dat zelf ook niet mag. Dat geldt niet alleen voor jou, maar voor alle afdelingen van jouw bedrijf. Is jouw hele bedrijf gediend met een negatieve uitspraak op deze handelswijze (die misschien inderdaad niet mag, maar misschien ook wel?)

Hoe zit het met je eigen uitingen?
Bij de CGR bestaat niet langer een officiële mogelijkheid om een klacht ‘in reconventie’ in te dienen. Maar tegenklachten zijn nog steeds gebruikelijk. En je kunt er natuurlijk de donder op zeggen dat wanneer jij een klacht indient tegen een concurrent, die concurrent jouw materialen nóg scherper onder de loep zal leggen. Ben je daar op voorbereid?

Even bellen?
Meteen van de hoogste toren blazen, heeft vaak een averechts effect. Als alle bovenstaande overwegingen er toe leiden dat je inderdaad de concurrent op zijn uiting aan wil spreken: bel ze dan eerst even. Desnoods enkel om een mailtje aan te kondigen, want iets op schrift hebben is wel lekker. Maar in een goede sfeer staan mensen veel meer open voor je argumenten en is de kans op succes dus veel groter. Blijft over de uiting een meningsverschil bestaan? Dan staat de route naar een klachtprocedure natuurlijk altijd nog open. Maar je vertrekpunt en dossieropbouw is dan wel heel anders.

Advocaat Marloes Meddens-Bakker
is eigenaar van MOON legal & compliance


* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…