Reputatie komt te voet en gaat te paard [opinie]

door

Tijdens de pandemie was de hele wereld gefocust op de farmaceutische industrie. Eerder nog onbekende namen passeerden dagelijks de revue, zoals Moderna, AstraZeneca, Janssen en Pfizer. Iedereen wachtte met smart op de vaccins en behandelmogelijkheden. Een positief effect op de reputatie van de sector of toch niet?

Reputatie wordt gedefinieerd als de wijze waarop klanten een organisatie zien en waarderen. Het gaat hier dus om een totaalindruk van de organisatie. Erg belangrijk aangezien een goede reputatie zorgt voor loyaliteit en goodwill van klanten en andere stakeholders. De waarde laat zich niet makkelijk in geld uitdrukken, maar is onbetaalbaar. Met een goede reputatie trek je klanten, medewerkers, investeerders en partners aan. Klanten willen sneller samenwerken en kiezen organisaties met een goede reputatie boven organisaties met een mindere reputatie.

Voor de pandemie bungelde de farmaceutische sector onderaan in elke reputatie ranglijst. Sinds de uitbraak van de pandemie is de reputatie van de farma verbeterd. Niet geheel onverwachts aangezien de grote farmaceuten in een recordtempo vaccins ontwikkelden. Zonder deze bedrijven had dit veel langer geduurd. Een mooie boost voor de reputatie zou je zeggen.

Maar voor korte duur, zo lijkt het. Onderzoekgegevens van RepTrak (de specialist in het meten van corporate reputatie, wereldwijd) lieten inderdaad in 2021 een stijging zien van de reputatiescore binnen de farmaceutische sector. Met de uitrol van de vaccins veranderden de farmaceuten van geldwolven naar internationale helden. Maar er kwamen ook tegenstrijdige meningen over het COVID-19-vaccin en de rol van de overheid bij het verplicht stellen hiervan. Bijwerkingen, risico’s en de toevoeging van een tweede prik en zelfs een derde booster deden het publieke vertrouwen afnemen en de frustratie toenemen. Helaas is dit het bewijs dat er in slechts een paar maanden tijd veel kan veranderen op reputatievlak. Het blijft dus een continue inspanning en je ziet ook hier weer dat vooral de negatieve gebeurtenissen blijven hangen. 

Reputatiemanagement is daarmee ten alle tijden van cruciaal belang. Dus denk eraan, ben je ervan bewust, altijd en overal. Als losse speler in de markt, maar ook als hele sector.

Lisanne Huisman is Marketing
Consultant bij Cross.



* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…