Vijf minuten over? Ga lekker buiten spelen! [blog]

door

Al jaren merk ik dat veel farmaceuten, misschien wel allemaal, sterk intern gericht zijn. Natuurlijk hebben externe factoren direct een invloed op allerlei interne processen. Dankzij de recente pandemie is de interne manier van kijken naar de doelgroep in een stroomversnelling gekomen. Als wij als bedrijf niet meer fysiek langs kunnen gaan bij de healthcare professional, dan moeten wij per gisteren op zoek gaan naar andere manieren om onze boodschappen over de bühne te krijgen. Direct een prikkel om onze interne organisatie op de schop te gooien. Of om de lang gekoesterde strategische aanpak er door heen te duwen. Direct ook maar andere functietitels? Laten we (intern) besluiten om onze buitendienst anders te noemen. Bijvoorbeeld patiënt journey manager. Iemand die de weg van de patiënt begeleidt?? Begrijpt de doelgroep nog wat je aan het doen bent? Het is allemaal sterk intern gericht.

Hoeveel van je energie is gericht op interne processen?

Dat is allemaal goed te begrijpen, maar zou je als farmaceut niet het merendeel van je tijd kwijt willen zijn met het samenwerken met de healthcare professionals? Hoe ligt de procentuele balans tussen intern en extern gerichte communicatie bij jullie? Ik ben benieuwd, maar heb zo een vermoeden.

Externe focus is niet alleen van belang voor jullie huidige business, maar ook voor jullie continuïteit, de business van morgen. Hoe kijken talenten tegen jullie aan? In de huidige tijd hebben potentiële nieuwe collega’s het voor ’t uitzoeken. Steeds vaker hoor ik van opdrachtgevers dat ‘zij’ geïnterviewd worden in plaats van andersom. Het is steeds belangrijker om de organisatie sterk te presenteren, zonder te overdrijven. Zelf merkte ik dat, wanneer ik een geschikte kandidaat voor mij had, ik de neiging had mijn organisatie te ‘verkopen’. Voor ik er erg in had spiegelde ik de meest fantastische sfeer, bijeenkomsten en productportfolio voor. Alsof ik bij de allerbeste farmaceut werkte. Dat dacht ik ook echt, maar inmiddels weet ik veel beter. Eerlijk en oprecht is beter. Niet alles is perfect, maar er wordt aan gewerkt.

Ik verkocht mijn organisatie op mijn grijze cellen

De perfecte farmaceut bestaat niet en als die wel bestaat, dan zit hij helemaal vol met schapen met vijf poten. Met meerdere herders, allemaal empathisch, nooit directief en maximaal ondersteunend bij het leren lopen en rennen met die vijf poten. Mijn belangrijkste boodschap is dat je er van bewust moet zijn dat de buitenwereld misschien een ander beeld van jouw organisatie heeft dan jij zelf. Om een goed beeld te creëren zul je proactief moeten werken aan de uitstraling van je bedrijf. Denk daarbij aan alle verschillende stakeholders. De doelgroep, patiëntenorganisaties, zorgverzekeraars, leveranciers, patiënten en al die talenten én professionals die wellicht bij jou willen komen werken.

Als ik vluchtig naar de websites van verschillende farmaceuten kijk (de .nl sites), dan zie ik niet altijd direct waarom ik daar zou willen werken. Soms moet ik drie vier keer klikken voordat ik op een vacature uitkom. Veel farmaceuten pronken met genezen patiënten, met astronomische investeringen en de toegevoegde waarde aan onze zorg. Net zoals veel CV’s  zitten ook landingpagina’s vol met generieke taal. Pagina’s waarbij je simpelweg het logo kan vervangen en het nog steeds een geloofwaardige website is. Wat is jouw gezicht van je organisatie? Wat maakt jou bijzonder en waarom zou ieder wel denkend mens bij jullie willen komen werken? Welk uniek DNA hebben jullie? Hoe resoneert de rijke historie vandaag de dag nog steeds in jullie communicatie? Best Place to Work? Goed begin, maar hebben jullie al enig idee hoeveel andere farmaceuten ook deze titel dragen? Ik kan er zo vijf opnoemen.

Wat is jullie DNA: zo uniek, zo bijzonder en mooi?

Company en employer branding zijn dus van groot belang. Niet alleen op de website, maar zeker ook in het hoofd van al die opgeleide professionals die elke dag weer in contact zijn met de sterk gevarieerde doelgroep.

Checklist voor het imago van jouw werkgever:

  1. Hoe generiek is jullie website?
  2. Was er gelegenheid om de global site te ver-Nederlandsen?
  3. Hoe denken de langst werkende en nieuwste collega’s over jullie bedrijf?
  4. Wat zijn de vier redenen waarom een professional bij jullie zou moeten werken?
  5. Wat zou jij vandaag nog willen veranderen aan het imago van je organisatie?
  6. Zijn er kleine stapjes die jezelf zou kunnen zetten?
  7. Wat doen jullie met regelmaat op LinkedIn en geschreven pers aan branding?
  8. Wie van je collega’s is actief betrokken bij de branding? Ben je niemand vergeten?
  9. Wat doe je actief aan het minder goede imago van onze mooie industrie?
  10. Heeft dit artikel je iets gebracht? Let me know!

Groeten van Hans, ik ga snel weer naar buiten want daar gebeurt het!

Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark



* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…