Rutger Mulder (Janssen-Cilag) toegetreden tot Adviesraad Platform Marketing in Farma [portret]

door

Onlangs trad Rutger Mulder, in het dagelijks leven Brand Manager Immunology & Dermatology bij Janssen-Cilag, toe tot de adviesraad van Platform Marketing in Farma. Ter kennismaking stelden we hem een paar vragen…

Ha Rutger! Leuk dat je de ploeg komt versterken. Vertel eens…hoe gaat het er bij jou aan toe op het moment?

“Nou, door de Coronacrisis hebben we de jaarplanning voor een groot gedeelte om moeten gooien. Ik ben dan nu ook druk bezig, om vanuit huis, alternatieve formats te vinden en te implementeren voor onze geplande activiteiten. Een heel gepuzzel maar de stukjes beginnen intussen aardig in elkaar te passen”. 

Dat zal wel ja, nog even doorbijten… Even los van de crisis, wat zijn voor jou de voornaamste ontwikkelingen op het gebied van farmamarketing waar je dagelijks mee te maken hebt of die op korte termijn een uitdaging zullen vormen?

“Mmmm. Dan denk aan drie dingen. Ten eerste is er het gebruik van video in de kanalenmix. De inzet er van neemt al een tijd flink toe maar is over het algemeen nog best traditioneel van aard. De volgende stap is echt interactieve en gepersonaliseerde video met content die de betrokkenheid van de kijker verhoogt en de kijker verleidt tot actie. En dus veel meer doet voor conversie.

Een andere belangrijke trend is mobile first: het mobiel internetgebruik stijgt de laatste jaren snel en dit zal denk ik alleen maar verder toenemen. Onze klanten maken daarbij gebruik van diverse apparaten zoals smartphones, tablets, etc. Applicaties en websites moeten zich dan ook aanpassen aan het apparaat van de gebruiker. Bij de ontwikkeling er van moet je dus echt het mobiele device op de eerste plaats zetten.

Tot slot denk ik het ontstaan van zakelijke communities: onze klanten begeven zich massaal op sociale media voor zowel privé als zakelijk gebruik. We zullen via deze communities steeds vaker virtueel in contact komen met onze klanten. We leren elke dag wat daarbij de do’s en de dont’s zijn. En al helemaal in deze tijden. Erg boeiend.”

Klinkt goed, Rutger. Maar dat doe je vast niet alleen. Door wat of wie laat jij je eigenlijk inspireren?

Natuurlijk vooral door de website Marketing in Farma, hahaha!. Nee serieus, het is een website die mij inspireert doordat er regelmatig nieuwe en relevante content te vinden is en ze activiteiten organiseren waar ik mijn kennis en kunde kan ophalen. Zoals onlangs over Social Media, was een heel goed event.

Verder zit ik veel op LinkedIn want daar kunnen posts en tips van connecties heel interessant zijn. En ik heb veel aan het persoonlijke contact met klanten, collega’s en leveranciers. Met hen ervaringen en ideeën delen tijdens een goede kop cappuccino vind ik zeer waardevol.

Dank Rutger, voor je tijd en input. Leuk dat je bij de raad aanschuift. We zien elkaar in dat verband, zodra de omstandigheden ons daartoe weer in de gelegenheid stellen. Tot kijk!

Over de Adviesraad van Platform Marketing in Farma

De redactie van dit platform laat zich, gevraagd en ongevraagd, adviseren door een aantal doorgewinterde farmaprofessionals. Ze doen dit vrijwillig en op persoonlijke titel. Hier zie je welke 13 vakbroeders en -zusters dat op dit moment zijn. De adviesraad en de redactie komen een aantal keer per jaar samen om te sparren over de ontwikkelingen in het vak en om de koers te bepalen van het Platform Marketing in Farma. Daarmee vormt de raad een hoogwaardig netwerk dat vanuit haar autoriteit bijdraagt aan de kwaliteit en relevantie van content, bijeenkomsten en overige activiteiten van het platform.



* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…