“Generatiekloven zijn van alle tijden. Zo waarschuwde Socrates al voor de luie, verwende nieuwe generatie” [portret]

door

Afgelopen week maakte ik persoonlijk kennis met Laura Bas, ondernemer en professioneel Gen-Z’er! Laura studeerde rechten en kwam terecht op het Ministerie van Buitenlandse zaken als jongeren ambassadeur. In deze positie reisde zij de wereld over om veel verschillende leeftijdsgenoten te spreken en te inspireren.

Op dit moment is zij al een voorbeeld voor velen: ze heeft een indrukwekkende groep volgers op de socials en is inmiddels in het bezit van twee bedrijven met diverse medewerkers, bijna allemaal Gen-Z’ers.

Een veel gehoorde typering over Gen-Z is dat zij lui en verwend zijn; dat zij veel noten op hun zang hebben en veel (heel veel) willen in korte tijd. Klopt dat wel? Ik sprak er over met Laura en zoals de titel al verraadt: eeuwen geleden dachten zij net zo over ‘hun’ volgende generatie. Het is dus iets van alle tijden.

“Nou”, brandt Laura los, “om maar eens te beginnen met het luie: dat valt in Nederland dus enorm mee. Uit onderzoek blijkt dat in Europa gemiddeld 35% van de 15 tot 25-jarige werkt. In Nederland ligt dat percentage op een onderscheidende 77%! Daarnaast werken binnen alle leeftijdsgroepen de Gen-Z en millennial generatie het meest fulltime. Opvallende statistieken die al wat meer inzicht geven in de groep die écht zo anders lijkt.”

Dat smaakte naar meer en dus vroeg ik Laura om deze groep eens te typeren. Als dat al kan natuurlijk, want zoveel mensen zoveel diversiteit.

Waar krijgt deze generatie jeuk van? Wat zijn ‘do not’s’ als je met hen samenwerkt?

“Het blijkt dat zij vooral leeglopen op hiërarchie en negativiteit. Klassieke bedrijfsvoering met een directie en gedefinieerde lagen past hen minder. Ook het niet bieden van groeimogelijkheden en opleiding schrikt ze af.”

Wat kenmerkt hen nog meer?

“Gen-Z’ers zijn openhartig, willen veel leren en zich doorlopend ontwikkelen. Zij hebben er behoefte aan om authentiek te kunnen zijn. Voor deze generatie is ‘aandacht’ het nieuwe goud. Zij willen gehoord worden en meepraten; het liefst over alles wat op hun pad komt. Wat ook opvallend is, is dat zij opgroeien in en met de digitale wereld maar steeds vaker op zoek zijn naar authentieke echte verbinding. Dus het liefst koffie-momentjes samen in plaats van digitaal. Zij prikken ook heel snel door ‘massacommunicatie berichten heen’. Blijf ze vooral persoonlijk aanspreken.”

Wat zoeken zij in een werkomgeving?

“Het liefste werken zij in een open, persoonlijke niet hiërarchische flexibele omgeving. Zo kiezen zij het liefst zelf hun werktijden. Geef ze ook vooral inspraak in wat van hen verwacht wordt. Leg daarbij ook uit dat sommige taken nu eenmaal iets minder uitdagend zijn, maar wel gedaan moeten worden. Deze generatie is nog volop aan het leren”, vervolgt Laura. “Zij maken veel fouten en zijn nog zoekende naar de juiste invulling. De energie-gevers zijn verschillend van andere generaties; de energie-nemers hetzelfde. Praat er samen over en deel ook gerust als je er zelf anders in zit. Sta open voor deze energieke creatieve en innovatieve ‘lerende’ collega’s. Laat Gen-Z’ers werken aan hun eigen carrièreplan voor de komende vijf en tien jaar.”

Tot slot: een tip nog voor alle professionals uit andere generaties: kijk eens hoe het er bij jou thuis aan toe gaat. Hoe ga je bijvoorbeeld nu met je kinderen om? Misschien heb je wel Gen–Z’ers thuis rondlopen. In het wild, maar toch ga ik ervan uit dat het voor hen een veilige omgeving is.

Veel plezier met het sluiten van het generatiegat.

Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark



* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…