Graag extra veel wol en minimaal vijf poten! [checklist]

door

Gezocht marketeer, begin 30 met sterke drive om door te kunnen groeien; bekend met immunologie en digital marketing; sterk netwerk in de markt en minimaal 10 jaar werkervaring.

Je leest dit terwijl je met je 26 jaar ervaring al 8 maanden op zoek bent naar die mooie marketing uitdaging. Heeft het wel zin om te reageren? Moet je hier energie in stoppen of word je op basis van je ‘levenservaring’ al direct aan de kant geschoven? Je hebt voldoende ervaring, overal netwerken en toch bekruipt je het gevoel dat men op zoek is naar dat schaap met al die poten.

Er zijn heel wat professionals die zelden of nooit hoefden te solliciteren. Tot enkele jaren geleden werden zij spontaan gevraagd voor andere rollen. Inmiddels is dat verleden tijd. De leeftijd lijkt mee te spelen al mag men natuurlijk niet discrimineren op basis van leeftijd. Ik zie wel eens CV’s voorbij komen waar men bewust de geboortedatum weg laat. Maar ja, als jouw eerste farma baan startte in 1997, ben je vast geen 32.

Hieronder enkele tips voor diegenen die door de jaren heen al heel wat wol hebben geproduceerd en het lastig vinden een nieuwe functie te vinden.

  1. Sommige CV’s zien er uit als een oude Nokia. Er staat Curriculum Vitae boven, hebben een standaard lay-out, een saaie formele foto en een chronologische opsomming van de werkervaring. Je ziet op afstand al dat het een klassiek CV van een ouder persoon is. Mijn eerste tip: maak een opvallend, fris en onderscheidend CV dat past in dit tijdsbeeld. Mijn ervaring is namelijk dat hiring managers bang zijn voor ‘klassiek’ farma. Professionals die nog werken zoals men deed in de gouden tijd van de artsenbezoekers, spiegeltjes en kraaltjes. Doe er alles aan om deze schijn weg te halen in je sprekende, knallende CV. Voorbeelden zijn er genoeg te vinden op internet. Vermeld ook gewoon je leeftijd.
  2. In de pitch van je CV (zie mijn eerdere artikel) kun je duidelijk maken dat jij, net als de markt waar in je opereert, een sterke ontwikkeling hebt doorgemaakt. Jouw marketinginzichten zijn de laatste jaren exponentieel gegroeid. Sterker: jij weet waar we de komende jaren naar toe gaan en deelt dit graag met je nieuwe werkgever.
  3. Binnen je LinkedIn netwerk zitten vast eerstegraads connecties die op dit moment werken bij je potentieel nieuwe werkgever. Zoek díe contacten die jou als persoon kennen. De ex-collega’s die mee hebben geholpen aan het naar binnen harken van al je wol. Lobby niet voor je product of werkgever, maar voor jezelf. Er zijn meer ambassadeurs voor jou dan je denkt.
  4. Solliciteer niet rechtstreeks bij een nieuwe werkgever, hoe verleidelijk ook. Er zijn veel bureaus gespecialiseerd in het begeleiden van ervaren professionals. Wees wel selectief met welk bureau je contact op neemt. Ga af op je gevoel, een eerste indruk of suggesties van collega’s om het juiste selectiebureau te vinden. Als voormalig werkzoekende weet ik dat er grote verschillen zitten tussen de betrokkenheid en professionele aanpak van recruiters. Enige tijd geleden was ik al maanden werkzoekend. Ik meldde mij bij zo’n 14 verschillende bureaus (nu concullega’s). Slechts 2 consultants waren oprecht benieuwd hoe het met mij ging! Het grote voordeel van selectiebureaus is dat zij jou kunnen helpen in het selectieproces. Zij kunnen ondersteunen bij het bouwen van een sterk CV en je in je kracht presenteren bij die nieuwe werkgever. Als het goed is wordt je alleen voorgesteld als je past bij de vacature. Zij kennen de markt en de verschillen tussen werkgevers en hiringmanagers. Zij hebben ook de mogelijkheid om kandidaten voor te dragen die met een andere blik en zonder de vijf poten normaliter niet door de abstracte eerste selectie heen komen.  Aan het interview (telefonisch of face-to-face) kun je snel afleiden of je te maken hebt met een betrokken consultant of een ‘CV schuiver’. Waak er ook voor niet zomaar je CV naar bureaus te mailen. Het gebeurt helaas nog steeds dat CV’s al naar opdrachtgevers gaan zónder dat jij dat weet!
  5. Tot slot: weet dat jij meerwaarde hebt voor je nieuwe werkgever. Vind je hem niet vandaag? Dan zeker morgen of overmorgen. Probeer niet iedere dag te solliciteren en ook niet te lang stil te staan bij afwijzingen. Er zijn momenten dat je in een ‘vermogende’ stemming bent. Momenten dat jij je krachtig, sterk en bekwaam voelt. Dat zijn de momenten om in actie te komen. Dat is de juiste timing om jouw CV te schrijven, je pitch te maken en lijstjes te maken met je sterkste en minder sterke eigenschappen. Probeer, hoe lastig ook, te genieten van het proces. Ik weet zeker dat het goed komt.
Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark


* verplicht veld

Pluripharm | Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…

GSK | Brand manager

We are ViiV Healthcare – the only pharmaceutical company focused on solely on HIV therapeutic area. Our mission is to leave no patient behind and…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…