The future is now: dit is hoe AI marketeers helpt [gastblog]

door

Artificial Intelligence (AI) heeft ons leven een stuk gemakkelijker gemaakt, van het vinden van de weg met Kaarten of Maps, tot het vinden van de perfecte match op een datingapp. Toffe AI-tools schieten als paddenstoelen uit de grond en maken tegenwoordig ook deel uit van het professionele leven.

Maar wat is er allemaal beschikbaar? En welke tools maken het leven van een marketeer écht gemakkelijker?
Aan wie kunnen we dat nou beter vragen dan aan een AI-tool zelf. We vroegen het aan ChatGPT.

Volgens de tool kunnen marketeers het meeste winst behalen door artificial intelligence in te zetten voor:

  • Chatbots
  • Personalisatie
  • Copywriting
  • Visuals

Natuurlijk hebben we ook uitgezocht welke tools daar dan bij horen.

Chatbots: je digitale assistent

Chatbots zijn de James Bond van de marketingwereld. Ze kunnen klanten helpen bij het vinden van de juiste producten en diensten, en ondersteuning bieden bij klantenservice.

Standaardvragen hoef je niet meer te beantwoorden, dat scheelt een hoop tijd. Zo heb jij meer tijd om te besteden aan inhoudelijke gesprekken met je contacten.

Dit zijn goede AI-tools voor chatbots:

Dialogflow: deze tool van Google maakt het eenvoudig om chatbots te ontwerpen en te bouwen die kunnen communiceren met gebruikers via tekst of spraak. 

LivePerson: LivePerson biedt een chatbot-platform dat eenvoudig te gebruiken is en dat meerdere kanalen ondersteunt, waaronder chat, sms en social media. Het maakt gebruik van AI om automatische antwoorden te genereren. 

HubSpot: Als je al gebruik maakt van HubSpot, vergeet dan niet de chatbot in te zetten. Deze integreer je gemakkelijk bij andere HubSpot-tools. Het is een gemakkelijk te gebruiken chatbot en maakt gebruik van AI om automatische antwoorden te genereren op veel gestelde vragen. 

Personalisatie-algoritmes: maak het persoonlijk

Personalisatie is de sleutel tot het hart van professionals. Maar hoe lever je gepersonaliseerde content aan een grote groep? Hier kunnen personalisatie-algoritmes je bij helpen. Deze algoritmes helpen marketeers om gericht te adverteren en gepersonaliseerde inhoud te leveren aan hun doelgroep op basis van bijvoorbeeld interesses, gedrag en demografische gegevens. Er zijn meerdere AI-tools beschikbaar op het gebied van personalisatie algoritmes. Personaliseren hoef je niet langer te leren 😉.

Dit zijn goede AI-tools voor personalisatie-algoritmes:

Optimizely: Deze tool richt zich op A/B-testing en personalisatie. Op basis van gedragspatronen kan de tool bijvoorbeeld aankoopintenties voorspellen. Optimizely biedt een breed scala aan personalisatiemogelijkheden voor web en mobiel. 

Adobe Target: Adobe maakt gebruik van data- en machinelearning om de bezoeker van je website gepersonaliseerde ervaringen te bieden. Door voorkeuren van de bezoeker, bepaalt Adobe Target bijvoorbeeld welke aanbieding of content het beste bij de bezoeker past. 

Dynamic Yield: Deze tool richt zich op gepersonaliseerde aanbevelingen en biedt geavanceerde personalisatiemogelijkheden, zoals dynamische productaanbevelingen, gepersonaliseerde promoties en content personalisatie. 

Copywriting: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Veel dagelijkse marketingactiviteiten zijn repetitief, maar nemen veel tijd in beslag. Denk aan het schrijven van content voor social media, e-mails, en artikelen. Vraag kunstmatige intelligentie om je te helpen bij het schrijven van dit soort content. Maar, erg belangrijk: neem de content niet klakkeloos over. Blijf scherp, zoek nog je eigen bronnen en zet de tekst in je eigen woorden.

Dit zijn goede AI-tools voor het schrijven van copy:

ChatGPT: Ondertussen kennen we deze tool allemaal. Het AI-model helpt je met schrijven als teksten zoals deze, maar kan je ook helpen met het maken van bijvoorbeeld een content kalender of het maken van nuttige analyses. Let wel op: je kan ChatGPT vanalles laten schrijven, maar gebruik het vooral als hulpmiddel. Neem het nooit klakkeloos over. 

Copy.ai: Helpt copywriters met het maken van allerlei soorten teksten. Je kiest zelf of je een social media post nodig hebt, of bijvoorbeeld een langere tekst. De tool doet ook suggesties voor koppen en paragrafen. 

Jasper: Met Jasper creëer je teksten die helemaal afgestemd zijn op jouw merk. Het maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om automatisch content te genereren voor verschillende doeleinden, zoals blogs, social media posts, advertenties, e-mails, en meer. In tegenstelling tot ChatGPT en Copy.ai, is Jasper een betaalde tool. 

Visuals: unieke meesterwerken met AI

Je hebt ongetwijfeld al eens nagedacht over welke afbeelding jouw boodschap goed ondersteunt. Dit kan een tijdrovende klus zijn en het is niet altijd eenvoudig om het perfecte beeldmateriaal te vinden. Ook voor deze taak bestaan AI-tools. Je kan zelfs hele afbeeldingen laten genereren die volledig uniek zijn en perfect passen bij jouw merk en boodschap.

Dit zijn goede AI-tools voor de creatie van afbeeldingen:

Canva: Je bent misschien al bekend met Canva. Maar heb je hun nieuwe AI integraties al ontdekt? De tool doet tegenwoordig aanbevelingen op basis van jouw merkkleuren, je kan elementen veranderen met Magic Edit en animaties maken, om maar een aantal nieuwe opties te noemen. 

DALL·E: Deze tool van open.ai maakt het mogelijk om afbeeldingen te creëren op basis van jouw omschrijving. Het model maakt afbeeldingen van objecten, scènes of fictieve karakters. Laat je fantasie de vrije loop met deze tool!  

Dreamstudio.ai: Genereer unieke afbeeldingen door het invoeren van een prompt, net als bij DALL-E. Het handige aan deze tool is het selecteren van afbeeldingsstijlen en het in kunnen voeren van negatieve prompts: geef aan wat je niet wil terugzien.   

We snappen dat het even spannend kan zijn, maar het is echt heel erg leuk, nuttig en tijdbesparend om AI te omarmen tijdens je dagelijkse werkzaamheden. Het gebruik van chatbots, personalisatie-algoritmes, copywriting of creëren van afbeeldingen zijn slechts enkele voorbeelden van hoe AI je kan helpen om je werk makkelijker te maken. Wil je meer tips over het inzetten van AI? Kijk dan eens op deze website

Maaike Velt is Content Marketeer bij Cross.
Dit artikel verscheen eerder op de website
van Cross.



* verplicht veld

Lilly | Medical Science Liaison Neurology

The Medical Science Liaison is an expert in communicating complex scientific and medical information to various stakeholders. You are the first contact person and clinical…

Rhythm | Biopharma International Counsel

Rhythm Pharmaceuticals, Inc. seeks an experienced and highly motivated individual to join its Legal and Compliance team and provide counsel within our International Region, with…

Pluripharm | Senior Project Manager

Om de groeiambities en de (internationale) projecten van ons bedrijf verder vorm te geven zijn wij op zoek naar een resultaatgerichte collega, die met zijn…