Should I stay, or should I go? [opinie]

door

Leestijd: 2 minuten

Leestijd: 2 minuten

Heel wat lijnmanagers en collega’s van de HR-afdeling zijn hier bewust of onbewust veel mee bezig. Het einde van de maand nadert… zullen er nog collega’s op gaan zeggen? Hoe behoud ik mijn opgeleide professionals? Hoe voorkom ik dat zij open staan voor gesprekken met recruiters?

We noemen dit retentie. Het was het topic van de tweede Human Ingredients bijeenkomst die wij onlangs organiseerden voor HR en Talent Acquisition Professionals die werkzaam zijn binnen de Life Sciences. Human Ingredients is voor hen een kennis- en ervaringsplatform, zoals InFarma dat is voor alle overige professionals in de sector.

Naast twee inspirerende gastsprekers kwam er ook veel input vanuit break-out groepjes. Een mooi voorbeeld vond ik het verhaal van Christian die vertelde dat hij, voor de Engelse voetbalcompetitie, een Spaans talent overhaalde om op de Engels grasmat te gaan spelen. Verwacht niet dat een Spanjaard direct net zo excelleert als je hem verplaatst naar een ander land met een hele andere cultuur. Je zult hier serieus aandacht aan moeten geven en blijven geven.

Hetzelfde geldt als je een MSL of buitendienst talent vanuit een kleine organisatie bij jouw ‘big-farma’ club binnenhaalt of vice versa. Ga niet lichtzinnig om met de grote cultuurverschillen. Je kunt de cultuur niet veranderen maar met aandacht en een luisterend oor de nieuwe collega wel meenemen. Doe je dat niet, dat staat zij of hij na enkele maanden alweer open voor gesprekken met hongerige recruiters.

Een ander fenomeen dat belicht werd is de waarde van het teamgevoel. Hoe meer iemand zich verbonden voelt met de rest van het team en met de organisatie, hoe minder zij of hij open zal staan voor alternatieven. De verbinding werpt een barrière op.

Wel eens overwogen om de laatst aangenomen collega het volgende onboarding programma te laten schrijven?

Het is daarom een goed idee om meerdere collega’s te betrekken bij een zorgvuldige onboarding. Ja het kost tijd, energie en overleg, maar betaalt zich uiteindelijk wel uit. Wel eens overwogen om de laatst aangenomen collega het volgende onboarding programma te laten schrijven?

Tot slot uit de oude doos, maar zeker effectief als je spreekt over retentie: het organiseren van duo-dagen. In mijn tijd, enkele lentes geleden, ging ik regelmatig mee met mijn buitendienst. Klassiek hoorde ik in het veld dat de meeste salesmanagers één of twee gesprekken meegingen en daarna weer snel naar kantoor vertrokken voor ‘belangrijke’ zaken. Ik geloofde daar niet in. Bij een duo-dag verdient je collega alle aandacht! Dus de hele dag mee; samen in de auto en alle prioriteiten voor ’s avonds of de volgende dag bewaren. De eerste uren gaat het over het werk, daarna steeds meer over van alles en nog wat. Aandacht, maar natuurlijk wel oprecht, bindt collega’s aan jou en je organisatie.

Mijn advies aan leidinggevenden van Nederland: besteed meer tijd aan je mensen dan zij zelf willen! Het is waardevol, zingevend en helpt bij het bouwen van werkgeluk.

Gelukkige collega’s gaan minder snel weg en staan ook minder open voor al die ‘hongerige’ recruiters.

No thank you, I am going to stay!

Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark



* verplicht veld

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…

Galderma | Brand Manager Prescription

Galderma Benelux is looking for a Brand Manager to join our Prescription team in Breda. The role is hybrid and gives you the flexibility to…

GSK | Communication Lead

The Communication Lead is accountable for external and internal communications. The role establishes and maintains a constructive collaboration between GSK and media stakeholders in order to enhance…