Het webinar over coronavoorlichting gemist? Hij staat online! Met als kers op de taart: product claims op social media gewoon toelaatbaar?! [impressie]

Het eerste online debat over voorlichting over coronavaccins van Marketing in Farma vond plaats op 4 Maart 2021. Onder de bezielende leiding van Marloes Meddens-Bakker discussieerden communicatiemanager Jan Willem de Heer van Pfizer, vaccinatie-ambassadeur, arts en CGR-voorzitter Ted van Essen en NOS journalist en schrijver Rinke van den Brink over dit trending topic. Vaccinvoorlichting dus. Niet ‘reclame’ of ‘informatie’. Want die termen liggen gevoelig.

Hiernaast kun je naar wat hoogtepunten kijken en hier naar de integrale video van het webinar (onderaan de pagina, duur = 1 uur). Interessant was dat de meeste panelleden en online deelnemers vonden dat ook bij een pandemie de reclameregels absoluut niet soepeler geïnterpreteerd moeten worden. En zoals Van Essen het formuleerde: de CGR-regels en wetgeving zijn niet veranderd voor covid-19. Wat ook bevestigd werd door de aanwezige jurist. Maar er is wel degelijk nieuws voor jou als professional op het gebied van farmamarketing! Lees verder en verwonder je.

Meer ruimte voor productvoorlichting op social media

Aanleiding voor het debat was o.a. een foto van een taart die op social media gepost was door een vaccinfabrikant met een 90% effectiviteitsclaim. Hazelnootschuimgebak was het. De taart had op social media en bij Marketing in Farma leden een hoop los gemaakt. Op Marketing Tribune kreeg ons stuk “geneesmiddelenreclame in coronatijd: alle regels overboord?!” maar liefst 25.000 views. Interessant genoeg lag niemand in het panel er wakker van. Er was ook niet over geklaagd door of bij de CGR. Dus? Dit betekent goed nieuws voor het algemeen publiek en.. voor farma marketeers! Vanaf nu kan je blijkbaar op social media voorlichtende statements posten over je geneesmiddel, zonder dat iemand er echt aanstoot aan neemt. En het maakt niet uit of er sprake is van een pandemie of niet, want altijd en overal gelden dezelfde regels. Ook de NOS zal het niet in de krant zetten. Je moet het wel brengen met trots, of als bedankje aan je collega’s, en het moet iets lekkers, luchtigs of ludieks zijn. Maar ik denk dat daar wel een (opgestroopte) mouw aan te passen valt. Het moet niet commercieel overkomen, dus zorg ervoor dat je moeder of je zus de taart gebakken heeft. En breng je productvoorlichting met spontaniteit, anders lijkt het alsof je het opzettelijk doet voor de winst of de aandeelhouders. Ik kijk uit naar al jullie posts de komende tijd. De farma dreigde al wat saai te worden! Maar dat is nu verleden tijd. Er is licht aan het eind van de tunnel. Ook het algemeen publiek heeft recht op duidelijke voorlichting over receptplichtige geneesmiddelen. Let er wel op dat je die taart met je collega’s opeet of dat vrolijk bedrukte t-shirt aan je collega’s geeft, en niet aan dokters, want dat is gunstbetoon. En overleg altijd eerst met compliance of legal.

Twijfelen over je eigen vaccinatie mag, maar niet binnen de farma

Wat ook opviel was dat de toon in het debat wat scherper werd toen het ging over general managers in farma die nog twijfelen of ze zelf een vaccin willen. Lees hier het artikel. Door een lid van het panel werd de vraag gesteld of dit stuk door het platform wel geplaatst had moeten worden. Wat denk jij? Hadden we het stuk niet moeten plaatsen? In wiens belang? Welke regel hebben wij dan overtreden? Die van het solidariteitsprincipe? Die van de sociale wenselijkheid? Was het niet aligned met het overheidsstandpunt?

Overigens waren die farmamanagers geen anti-vaxxers en lopen ze niet op straat te schreeuwen, integendeel, niemand van hen was tegen vaccinatie. Maar sommige managers hadden nog twijfels t.a.v. de noodzaak danwel timing van hun eigen vaccinatie, op basis van medisch-wetenschappelijke argumentatie. Ook riepen zij anderen niet op zich niet te laten vaccineren, integendeel, zij vonden juist dat ieder dicht bij zichzelf moet blijven. Wat mij duidelijk werd is dat een inhoudelijke discussie op dit punt nog steeds lastig te voeren lijkt. Emotie krijgt al snel de overhand. En nu is er niets mis met emotie. En misschien ook niet met censuur, bijvoorbeeld bij hoge uitzondering als het mensen direct in gevaar brengt. Maar over het algemeen hoop en denk ik dat een inhoudelijk debat en vrijheid van meningsuiting zullen prevaleren. Het Marketing in Farma platform zal daaraan haar steentje blijven bijdragen, door gebalanceerd aan verschillend geluid, taboes en trends podium te bieden!

Is je belangstelling gewekt voor dit debat, klik dan hier en bekijk het on demand webinar. Het kost je een klein uurtje en je komt er zo fris als een hoentje weer uit.

Het webinar van 4 maart al gezien? Beantwoord dan eens voor jezelf onze quizvragen hieronder. Lachen mag.

A. De taart waar ik, bij mijn volgende product launch, mijn product claim op zal zetten is:

  1. Een hazelnootschuimtaart van Maison Kelder in Den Haag, die schijnt goed te zijn.
  2. Een zelfgemaakte authentieke appeltaart met slagroom.
  3. Helemaal geen taart! Ik vind dit helemaal geen goed idee!
  4. Weet ik nog niet, mm…ik moet echt eerst nog even wennen aan dit hele idee…..

B. Iedere farmamedewerker die twijfelt over zijn of haar eigen vaccinatie moet:

  1. Dat vooral lekker zelf weten: baas in eigen bloed!
  2. Beter gaan luisteren! Nou ja zeg! Iedereen weet toch dat je dat moet doen.
  3. Soep gaan verkopen. Meer heb ik daar niet over te zeggen.
  4. Een prijs krijgen dat hij of zij niet is gezwicht voor sociale druk en/of pro-promotie.
  5. Dat heel stil houden en het niet met anderen delen. Straks besmet je er nog iemand mee!
  6. Direct geframed worden als “anti-vaxx wappie” want die neemt toch niemand serieus. 

C. Voor het interpreteren van de CGR-regels vertrouw ik blind op:

  1. Mijn eigen kompas als professional in farmamarketing.
  2. Mijn compliance/legal/regulatory/medical collega die hier over gaat.
  3. De vertegenwoordiging van de CGR: dan weet je precies waar de ruimte zit.
  4. Wat de big pharma bedrijven doen die lid zijn van de VIG: zij zijn mijn role model.

D. Ik stroop mijn mouw op voor:

  1. Promotie van ‘t Rijksvaccinatieprogramma!
  2. De vrijheid van meningsuiting!
  3. Toelaatbaarheid van publieksreclame voor geneesmiddelen!
  4. Het inhoudelijk en open debat! 

Ben je blij geworden of juist geschrokken van dit artikel of het webinar? Mooi! Deel het met ons. Want alleen buiten je comfort zone krijg je verbinding en verandering.


Wendy Mittemeijer-Ooteman is medisch consultant voor farma bedrijven vanuit haar onderneming Medical Matters


* verplicht veld

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….

Lilly | Therapeutic Advisor Immunology

Job Responsibilities: You are responsible to drive the business of our Immunology medicine(s) in hospitals within your region You will be responsible for the account…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…